Hus Harmoni

Garanti

Garantier för ditt Attefallhus

  1. DEFINITIONER
    a) ”Överföringsdatum” – innebär det datum då den köpta Attefallshuset ställs till ägarens förfogande på den överenskomna leveransplats.
    b) ”Leverantör” – distributören (HusHarmoni) eller tillverkaren som sålde Attefallshuset.
    c) ”Attefallshus” – produkten som tillhandahålls av tillverkaren eller hans distributör (HusHarmoni).
  • 2. REGISTRERING AV Attefallshus
    Din Attefallshus ska registreras hos distributören (HusHarmoni) inom sju dagar efter leveransen. Vi på HusHarmoni hjälper till med detta. Om det finns några tveksamheter kring registreringen, kontakta oss på e-postadressen: [email protected]

Viktigt: Ditt registreringskort för Attefallshuset finns i slutet av denna manual. Fyll i det noggrant och informera distributören (HusHarmoni) inom sju dagar efter köp (leverans) av Attefallshuset. Vi på HusHarmoni hjälper till med detta! Denna garanti gäller från och med det ögonblick som distributören (HusHarmoni) registrerar slutleveransen. Registreringen av attefallshuset är nödvändig eftersom den ger oss nödvändig information om kunden och den information som krävs för att påbörja en eventuell reklamationsprocess.

Fyll noggrant i registreringsformuläret för att ge oss möjlighet att identifiera Attefallshuset och få tillgång till en lokal inspektion/garantireparationer. Informationen som erhålls från formuläret kommer att användas av tillverkaren, distributören (HusHarmoni) och serviceteamet för att effektivt hantera reklamationsärenden.

  • 3. LEVERANS AV Attefallshuset OCH DESS INSTALLATION
    Vid leverans av din Attefallshus ska din distributör (HusHarmoni) förbereda och presentera ett överföringsprotokoll för att bekräfta att:
  • Alla delar av den levererade Attefallshuset överensstämmer med ordern/specifikationen.
  • Attefallshuset uppfyller alla överenskomna tekniska, kvalitets- och estetiska krav.
  • Attefallshusets apparater och möbler är kompletta – i enlighet med beställningen.
  • Rätt funktion av tekniska installationer och rörliga delar i Attefallshuset har kontrollerats.

Vi uppmärksammar ägaren/användaren på att korrekt nivåjustering och placering av Attefallshuset är avgörande för att undvika garantiförlust, och vi rekommenderar att dessa åtgärder utförs av kvalificerade personer, enligt vad som anges av tillverkaren i denna instruktion.

  • 4.  VID FEL EFTER LEVERANS AV Attefallshuset
    Om det uppstår några fel/problem efter leveransen bör du upprätta en lista över defekta objekt på reparations-/reklamationsformuläret (lämpliga reklamationsformulär kan erhållas från distributören (HusHarmoni)), som sedan ska återlämnas till distributören (HusHarmoni) inom 3 arbetsdagar efter att felen upptäcks.

Din distributör (HusHarmoni) skickar reklamation formuläret till tillverkaren och efter godkännande från Lark Leisure Homes Sp.z o.o. kommer all nödvändig reparationsarbete att utföras av din distributör (HusHarmoni) eller en auktoriserad servicepartner.

Observera: För enklare och snabbare diagnostisering av din reklamation rekommenderar vi att bifoga fotodokumentation tillsammans med reklamation formulären.

Reklamationsformulär ska lämnas in till distributören (HusHarmoni) som sålde Attefallshuset. Överklaganden av distributörens (HusHarmoni) beslut kommer att behandlas av tillverkaren, och en reklamation tillsammans med överklagandet ska lämnas in till tillverkaren.

  • 5. DIN GARANTI:
    Garantin täcker de första 12 kalendermånaderna från leveransdatumet för Attefallshuset och alla dess delar.

Vi erbjuder även en 2-årig garanti på de nedanstående punkterna som tillverkats eller monterats av Lark Leisure Homes Sp. z o.o. såsom: möbler, duschkabin och duschdörrar, alla kranar, sanitetsventiler, radiatorer, utvändiga och invändiga dörrar, dörrhandtag, hängrännor/avloppsrör, fasader, köksvask, eluttag/strömbrytare, ytterdörrar och fönster.

Vi erbjuder en 5-årig garanti på Attefallshusets konstruktionsdelar inom följande områden:

  • Tak, väggar, innertak, golv.
  • Chassi enligt följande principer:

Entreprenören erbjuder garantier för sina tjänster baserat på vilken miljö den galvaniserade konstruktionen kommer att finnas i. Garantitiden varierar beroende på den atmosfäriska korrosionsnivån där konstruktionen ska användas. Vid mycket hög korrosionsrisk är garantin 2 år, medan den kan vara upp till 5 år vid låg korrosionsrisk.

Garantitiden ska inte förväxlas med hållbarhetstiden.

Den förlängda garantitiden på chassit förutsätter reparation av mekaniskt skadade områden enligt följande:

  • Rengör ytan till Sa 2 och 1/2 rengöringsgrad (enhetlig yta, ljusgrå, metallisk utan tecken på korrosion, damm, olja och fett) enligt EN ISO 12 944-4 och förbättra genom målning med zinkrik färg enligt EN ISO 1461. Färgskiktets tjocklek bör vara minst 30μm mer än den erforderliga tjockleken på lokal zinkbeläggning.

Begränsningar i garantitäckning:

  • Tillverkaren är ansvarig för defekter som har uppstått under tillverkningsprocessen. För defekter som uppstått under transport endast om tillverkaren var ansvarig för transporten och endast i direkt samband med en resulterande fabrikationsfel eller ett fel orsakat av transporten.
  • Tillverkaren eller distributören (HusHarmoni) står för kostnaderna för reservdelar och arbete inklusive reparationsarbete som täcks av garantin enligt godkänd reklamation.
  • Om det inte finns någon ekonomisk motivering för att åtgärda ett fel som inte begränsar eller förhindrar användningen av Attefallshuset, har tillverkaren rätt att föreslå ekonomisk ersättning i utbyte mot avstående från krav.
  • Tillverkaren kan föreslå, med ägarens samtycke, att avhjälpa ett fel genom att fastställa den beräknade kostnaden för reparationen och klumpsumman settlement med ägaren.
  • Vid flera krav av vilken anledning som helst, bör tillverkarens totala ansvar inte överstiga Attefallshusets inköpspris.
  • Korrekt underhåll och service av Attefallshuset i enlighet med tillverkarens ytterligare riktlinjer är en förutsättning för att behålla garantin. Särskilt måste underhåll och reparationer av de tekniska installationerna utföras av auktoriserade personer som anges av distributören (HusHarmoni) eller tillverkaren.

Förutsättningen för att behålla garantirättigheterna är att installera Attefallshuset i enlighet med tillverkarens instruktioner och reglerna för korrekt användning av Attefallshuset.

  • 6. TREDJEPARTSGARANTI
    När det gäller komponenter som monterats i Attefallshuset och som tillhandahålls av tredjepartstillverkare, har köparen av Attefallshuset garantitäckning enligt garantin som tillhandahålls av tredjepartstillverkaren – tillverkaren av enheten som monterats i Attefallshuset, i enlighet med garantin som utfärdats i dokumentationspaketet som medföljer Attefallshuset.

Eventuella anspråk/reklamationer som rör elektrisk utrustning och/eller gasutrustning (inklusive men inte begränsat till: köksfläktar, ventilatorer, fläktar, kylskåp, frysskåp, mikrovågsugnar, spisar) kommer att hanteras direkt av deras distributör (HusHarmoni) i enlighet med reklamationsförfarandet för dessa produkter.

Dessa garantier och bruksanvisningar ska utfärdas av distributören (HusHarmoni) från vilken Attefallshuset köptes. Om du inte kan få den relevanta informationen bör du kontakta enhetens tillverkare för vidare assistans.

  • 7. INLÄMNING AV REKLAMATION TILL EN TREDJEPART
    Om du vill lämna in en reklamation enligt villkoren i denna garanti, kontakta din distributör (HusHarmoni) omedelbart efter att felet upptäckts, dock senast 7 dagar efter dess uppkomst. Distributören (HusHarmoni) kommer att hantera alla reklamationer med tillverkaren eller tredjeparten som den aktuella enheten. Din distributör (HusHarmoni) kommer att informera dig om huruvida tillverkaren eller någon av dessa relevanta tredjeparter har accepterat eller avvisat reklamationen och kommer att ge information om framstegen i hanteringen av reklamationer.

Din distributör (HusHarmoni) kommer att arbeta med alla berörda parter för att säkerställa att korrekt procedur vidtas så snart som möjligt.

Om ansökan avvisas, kommer tillverkaren att tillhandahålla detaljer om avvisningen av anspråket med motivering genom din distributör (HusHarmoni).

Vid mottagandet av ditt reklamationsformulär kommer din distributör/leverantör (HusHarmoni) att göra allt för att besöka din Attefallshus så snart som möjligt, men under perioden från det att felet upptäckts till att serviceteamet eller distributörens (HusHarmoni) representant anländer, bör du avstå från att utföra obehöriga reparationer och åtminstone undvika att använda skadade delar för att förhindra ytterligare skador.

Om du är osäker på vilka åtgärder som ska vidtas för att förhindra ytterligare skador, bör du kontakta en distributör (HusHarmoni) som kommer att ge denna information. För att kunna bedöma anspråket kan vi arrangera att en bedömare eller en tredje part utför ett lokalt besök på din Attefallshussplats.

När anspråket accepteras av tillverkaren, distributören (HusHarmoni) eller auktoriserat serviceteam, kommer de att organisera allt som behövs för att avhjälpa felet inom den tid som överenskommits med kunden. I vissa fall på grund av hälso- och säkerhetsregler kan det bli nödvändigt för dig att lämna din Attefallshus när reparationer utförs.     

I dessa situationer, se till att alla föremål och värdesaker har tagits bort från hemmet, eftersom tillverkaren, distributören (HusHarmoni) eller serviceteamet på deras vägnar inte bär något ansvar för förlust och förstörelse av något under arbetet med reparation i Attefallshuset.

  • 8. UNDANTAG FRÅN GARANTISKYDD

Garantin täcker inte:

  • Normalt slitage i underhåll och reparation samt utbyte av förbrukningsmaterial som: elektriska batterier, gascylindrar, lysrör, glödlampor, säkringar, elektriska anslutningar, filter;
  • Skador som helt eller delvis orsakats av enheter som inte tillverkats eller levererats av tillverkaren;
  • Eventuell enhet som levereras till Attefallshuset eller någon del därav som är föremål för tredjepartsgarantier;
  • Justering av persienner, gångjärn, lås samt fönster och dörrar;
  • Normal användning av ditt hem eller någon av de medföljande artiklarna och eventuella dekorationer;
  • Skador orsakade av bristande efterlevnad av korrekt hemförbered                                                                                                                                                                                                                                                                                   else inför vinterperioden, inklusive frysning och underlåtenhet att följa de rutiner som hör till detta;
  • Effekter av miljöförhållanden, inklusive UV-strålar, missfärgning eller förorening, eller salthalt;
  • Skador orsakade av användning av olämpliga eller olämpliga rengöringsmedel, utrustning eller kemikalier;
  • Skador orsakade av främmande föremål, ändringar som inte gjorts av tillverkaren, distributören (HusHarmoni) eller serviceteamet, vandalism, olyckshändelser, felaktig användning, försummelse, överbelastning eller felaktig användning av Attefallshuset. De korrekta reglerna för att använda Attefallshuset definieras av LARK Mobile Home Handbook. Attefallshuset är avsedd för fritidsbruk och har tillverkats i enlighet med EN 1647: 2012;
  • Skador som uppstår under transport, uppställning eller leverans av Attefallshuset om LARK-tillverkaren eller distributören (HusHarmoni) inte var ansvarig för transporten;
  • Skador till följd av brist på eller försening i inlämning av garantireklamationer, uppenbart fel (eller något fel som borde vara uppenbart för en rimlig person som har läst alla relevanta bruksanvisningar och garantin) som kunde ha åtgärdats;
  • Skador orsakade av försök till reparationer eller andra åtgärder än de som rekommenderas och utförs av tillverkaren, distributören (HusHarmoni) eller auktoriserat serviceteam enligt garantin;
  • Skador till följd av underlåtenhet att följa anvisningar om cykliskt underhåll, underhåll och justering samt nivåjustering av Attefallshuset;
  • Skador orsakade av felaktig användning eller felaktig anslutning av media (inklusive elektricitet, gas, vatten, avlopp, TV-antenner, uppvärmnings- och kylningsutrustning) till Attefallshuset;
  • Skador orsakade, bland annat, av extrema väderförhållanden, såsom: salt luft (om Attefallshuset är belägen i kustområden), starka vindar, kraftigt snöfall som leder till överbelastning av taket, översvämningar, andra katastrofer eller blockerade hängrännor på grund av blockering orsakad av närliggande träd och fallande löv;
  • Skador orsakade av överdriven kondens, till följd av användning av Attefallshuset av användaren, miljöförhållanden eller felaktig användning av Attefallshuset;
  • Skador på grund av giftiga, explosiva, korrosiva eller andra farliga ämnen och material som förts in i Attefallshuset;
  • Skador orsakade av att flytta en Attefallshus från dess ursprungliga uppställningsplats utan arrangemang med tillverkaren eller distributören (HusHarmoni);
  • Skador orsakade av invasioner/angrepp av parasiter, flugor, insekter, fåglar eller råttangrepp och felaktigt hemskydd mot överväxt vegetation;
  • Skador som direkt eller indirekt orsakats av väpnade konflikter, upplopp, revolutioner, force majeure eller andra liknande händelser samt vandalism, stöld eller försök till stöld;
  • Skador orsakade av olyckor eller någon handling eller försummelse av personer som använder Attefallshuset.
  • 9. GARANTIER FÖR REPARATION
    Om du inte är nöjd med den reparation som utförts av distributören (HusHarmoni) eller det auktoriserade serviceteamet, eller om missnöjet beror på några defekter i de tillhandahållna och installerade delarna, vänligen meddela distributören (HusHarmoni) som ska vidarebefordra dem till tillverkaren tillsammans med ett uttalande om de invändningar som gjorts inom 10 dagar från reparationens avslutning eller leveransen av delarna.

Om tillverkaren inte mottar din anmälan inom 10 dagar efter reparationens avslutning eller leveransen av delar, anses reparationen eller leveransen vara accepterad och anspråket anses vara uppfyllt.

  • 10. ALLMÄNNA VILLKOR
    Inget i denna garanti påverkar konsumentens lagstadgade rättigheter och begränsar dem särskilt inte.

Denna garanti omfattas av och beviljas i enlighet med svensk lag och eventuella tvister mellan HusHarmoni och konsument kommer omfattas av svensk domstol. 

 

Sekretess och dataskydd
All information eller dokumentation som skickas mellan kunden, distributören (HusHarmoni), tillverkaren och serviceteamen är konfidentiell och kommer att förvaras i enlighet med säkerhetsföreskrifterna för personuppgifter.

Personuppgifter kommer att förvaras på tillverkarens och distributörens (HusHarmoni) registrerade kontor, och personen som uppgifterna gäller har full rätt till information om hur de lagras och behandlas samt rätt att rätta till fel och komplettera information.

Procedur för att använda garantin
Namn och adress till garantigivaren: ”Fabryka Domów Mobilnych i Szkieletowych ”Lark Leisure Homes” Sp. z o.o., 76-150 Darlowo, ul. J. Sowińskiego 12a, tel. +48 94 314 97 00.”

OBS! För att använda garantin, vänligen kontakta din LARK-distributör på [email protected]

Anmälningsformuläret som samlats in från distributören (HusHarmoni) måste korrekt beskriva de avslöjade material- och konstruktionsfelen. Vänligen bifoga även fotografisk dokumentation i elektronisk eller tryckt form.

Efter att ha lämnat in ett korrekt ifyllt reklamationsärende, förbehåller sig tillverkaren en svarstid på 30 dagar för att hantera reklamationen. Vid oegentligheter i dokumentationen av reklamationen kommer tillverkaren eller hans distributör (HusHarmoni) att uppmana användaren inom 7 arbetsdagar att komplettera dokumentationen med de saknade posterna.

Efter att ha erkänt eller uteslutit LARKs ansvar för avslöjade material- eller konstruktionsfel, kommer ett datum för reparation eller utbyte av felaktiga komponenter att avtalas. I händelse av att LARK inte erkänner ansvar, kommer de att motivera ett sådant beslut med en värdering av möjliga reparationer som LARK eller dess Partners kan utföra på användarens bekostnad.

Efter att en reparation eller ett utbyte har utförts, kommer en anteckning att göras i garantikortet och garantitäckningsperioden för de reparerade eller utbytta elementen i Attefallshuset kommer att förlängas därefter.

VIKTIGT: Vid reklamationer, kommentarer, reservdelar, reparationer och all information om korrekt underhåll av Attefallshuset, vänligen kontakta oss på [email protected] 

Eftermarknadsstöd och service
Observera att alla förfrågningar rörande försäljning av reservdelar eller delmonteringar ska riktas genom LARK-distributören (HusHarmoni). Leverans av reservdelar eller eftermarknadstjänster är baserad på distributionsnätet som även gäller för hushållsapparater. För säkerhetens skull måste reservdelar för utrustningen vara kompatibla med enhetstillverkarens specifikation och bör installeras av denne eller hans auktoriserade representanter.

Observera: Kom ihåg att ange chassinummer/serienummer när du beställer ett Attefallshus från distributören (HusHarmoni) för att identifiera den utrustning som ska bytas ut/lagas.